دسته‌بندی نشده

عینک طبی آفتابی چیست؟

عینک طبی آفتابی چیست؟

به دلیل وجود اشعه ماورا بنفش در نور خورشید، قرار گرفتن مستقیم در معرض آن برای چشم بسیار ضرر دارد و باعث بیماری‌های مختلفی از جمله آب مروارید می‌شود. استفاده از عینک آفتابی استاندارد برای محافظت از چشم بسیار اهمیت دارد و یکی از مهمترین نیازهای روزمره افراد محسوب می‌شود.

پیدا کردن عینک آفتابی مناسب برای افرادی که از عینک طبی نیز استفاده می‌کنند بسیار دشوار است. استفاده از هرکدام از انواع عینک آفتابی در شیراز به تنهایی نمی تواند نیاز این افراد را برطرف کند. برخی از مدل عینک طبی نیز برای زمانی که در فضای باز و خارج از منزل هستند مناسب نیست و چشم را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌دهد. استفاده از عینک طبی آفتابی بهترین راه حل‌های برای این مشکل محسوب  می‌شود.
مشخصات و ویژگی‌های عینک طبی آفتابی
عینک طبی آفتابی نوع خاصی از عینک است که علاوه بر طبی بودن و رفع عیوب انکساری چشم از جمله نزدیک بینی و دوربینی، دارای شیشه‌های رنگی مخصوصی بوده و از چشم در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند. استفاده از این نوع عینک برای افرادی که چشمان ضعیفی دارند و نمی خواهند در بیرون از منزل در معرض اشعه‌های مضر خورشید قرار بگیرند راه حل بسیار مناسبی است.

این نوع عینک فقط با تجویز پزشک و پس از تعیین نمره عینک قابل سفارش است. عدسی آن به صورت سفارشی و مطابق با نمره چشم افراد ساخته می‌شود. رنگ این نوع عدسی‌ها بسیار متنوع است و افراد می‌توانند با توجه به سلیقه و استایل خود رنگ مناسب و دلخواه را انتخاب نمایند.

راهنمای خرید عینک طبی | تمام نکاتی که لازم است بدانید!

برای سفارش این نوع عینک ابتدا باید فریم آن را از بین مدل‌های مختلف عینک آفتابی انتخاب نمود. پس از انتخاب فریم، عدسی عینک با رنگ دلخواه انتخاب  می‌شود. در نهایت عینک طبق نسخه پزشک و مطابق با شماره چشم تعیین شده ساخته  می‌شود.
مزایا و معایب عینک طبی آفتابی
یکی از مهمترین مزایای عینک طبی آفتابی دو منظوره بودن آن است. این نوع عینک انتخاب مناسبی برای افرادی است که مشکل بینایی دارند و می‌خواهند از چشمان خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید نیز محافظت کنند. این افراد نمی توانند به طور همزمان از دو عینک استفاده کنند و عینک طبی آفتابی راه حل مناسبی برای آنهاست.

عدسی این نوع عینک داری تنوع رنگ بالایی بوده و افراد می‌توانند با توجه به سلیقه رنگ دلخواه خود را انتخاب نمایند.

با تغییر نمره چشم به راحتی می‌توان عدسی جدیدی برای این نوع عینک سفارش داد و احتیاجی به تعویض مجدد فریم عینک نیست.

فریم‌هایی که شیشه یک تکه دارند و فریم‌هایی که دارای خمیدگی زیادی هستند را نمی توان به عنوان عینک طبی آفتابی انتخاب نمود. این موضوع یکی از معایب عینک‌های طبی آفتابی به شمار  می‌رود.

بعضی از فریم‌های عینک آفتابی قابلیت نصب عدسی با ضخامت زیاد را ندارند و این موضوع در زمان انتخاب فریم عینک طبی آفتابی برای افرادی که نمره چشم بالایی دارند مشکل ساز  می‌شود.

آیا عینک‌های طبی آفتابی جایگزین مناسبی برای لنز‌های تماسی هستند؟

استفاده از لنزهای تماسی یکی از راه‌های اصلاح مشکلات بینایی است. استفاده از این لنزها مشکلات زیادی به همراه دارد. این نوع لنزها نمی توانند در برابر اشعه‌های مضر خورشید از چشم محافظت کنند. بیشتر افراد هنگام استفاده از لنز برای محافظت از چشم در برابر اشعه فرابنفش خورشید  از عینک آفتابی نیز استفاده  می‌کنند. استفاده همزمان از لنز و عینک آفتابی دشوار است و ممکن است به اندازه کافی نیز کارایی نداشته باشد. استفاده از عینک طبی آفتابی جایگزین مناسبی برای لنزهای طبی در فضای باز و خارج از منزل است.

قابلیت تبدیل عینک‌های آفتابی به عینک‌های طبی
بسیاری از عینک‌های آفتابی را به راحتی و با تغییر عدسی می توان به نوع طبی تبدیل نمود. برای تبدیل عینک آفتابی به عینک طبی آفتابی باید به چند نکته مهم توجه نمود. فقط عینک‌های آفتابی دارای شیشه‌های قابل تعویض قابلیت تبدیل شدن به نوع طبی را دارند. عینک‌های دارای شیشه یک تکه و عینک هایی که عدسی عینک به فریم پرس شده امکان تبدیل شدن به نوع طبی را ندارند.

توجه به میزان انحنای شیشه عینک نیز برای تبدیل عینک آفتابی به نوع طبی بسیار مهم است. عینک هایی که انحنای زیادی دارند را نمی توان به عینک طبی آفتابی تبدیل نمود.

رابطه عینک‌های فتوکرومیک با عینک طبی آفتابی
عینک فتوکرومیک مردانه نوع خاصی از عینک طبی مردانه است که به دلیل تجزیه یون‌های موجود در مواد آن در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، عدسی آن به سرعت تغییر رنگ  می‌دهد و تیره  می‌شود. هر چه شدت نور بیشتر باشد میزان تیره شدن عدسی عینک نیز بیشتر است. عینک فتوکرومیک را می‌توان به عنوان عینک طبی آفتابی استفاده نمود.

عینک فتوکرومیک نیز برای کسانی که تمایل ندارند از دو عینک جداگانه به عنوان عینک طبی و آفتابی استفاده کنند انتخاب مناسبی است. این نوع عینک مخصوصا برای کسانی که به صورت مدام بین فضای داخل و بیرون از منزل در رفت و آمد هستند گزینه بسیار مناسبی است. در فروشگاه عینک ماهان عینک آفتابی مردانه با برند های مطرح و اورجینال موجود می باشد.